
Skole
Trivsel er en forudsætning for læring, og jeg ønsker at skabe de bedst mulige rammer for at den enkelte lærer har de nødvendige kompetencer til at kunne løfte den opgave, at trivsel er en forudsætning for læring. Gentofte Kommune skal fortsat være den kommune i Danmark med højeste uddannelsesniveau.
Gentoftes skolevision “Læring uden grænser” er ambitiøs, og målet er at sikre den allerbedste skole for vores 7.500 børn og unge. Vi sætter fokus på at arbejde med individuelle læringsmål, så hver enkelt barn og ung sammen med pædagoger og lærere formulerer mål for den enkelte elev, så alle vores børn og unge når toppen af deres potentiale
Vi har fokus på, at bevægelse og motion udvikle elevernes sundhed, så de er I stand til fysisk og mentalt at klare dagligdagens udfordringer. Vores læringsmiljøer præges af fællesskab, anerkendelse, deltagelse og stærke relationer.
Alle børn og unge skal lære at håndtere en verden i forandring, og derfor er udvikling af digitale kompetencer en hel naturlig del af skoleudviklingen. Vi sætter særligt fokus på at styrke brugen af IT i undervisningen, klasserumsledelse, inklusion, dansk og matematik.
Alle skoler er moderniseret og indrettet efter de enkelte skolers differentierede læringsstile. Der er etableret 6 kompetencecentre, der skal understøtte målet: Alle skal udfordres til toppen af deres potentiale. Vi har skabt kompetenceudvikling målrettet inklusion.
Vi har implementeret “Fri for mobberi” og har stærkt fokus på børnenes og de unges opførsel på de sociale medier
Der er etableret nye tiltag i udskolingen: Der er etableret tre 5-årige gymnasieforløb på Skovgårdsskolen, Ordrup skole og Hellerup skole, og der er indført Fultonprojekt på Bakkegårdsskolen for fodboldglade drenge.
Målsætninger:
- Fortsat kompetenceudvikling af både ledere, lærere og pædagoger.
- Den specialpædagogiske indsats skal udvikles endnu mere både til gavn for alle vores elever.
- Evaluere vores indsatser inden for 1. times motion om dagen, engelsk fra 0-klasse og digitaliseringsindsatsen.
- Skabe endnu større sammenhæng mellem skole og vores daginstitutioner og mellem skole og fritidsordning, så der bliver mere sammenhæng i det enkelte barns liv i disse overgangsfaser.
- Arbejde for sundere børn, der trives og bliver mere robuste.
Idræt og fritid
Vi vægter et sundt og aktivt fritidsliv for borgere i alle aldre. Der skal være let adgang til områder og faciliteter, der indbyder til bevægelse og målrettede idræts- og bevægelsestilbud for et bredt udsnit af aktiviteter.
Alle borgere skal kunne tiltrækkes og fastholdes i at udøve idræt og motion, fordi det i høj grad påvirker borgernes sund hed og udviklingen af personlige og sociale kompetencer
Vi skal etablere fleksible anlæg, som kan imødekomme behov for flere og skiftende sportsgrene i takt med tidens trends, der kan udvikle både bredden og eliteidræt. Talentudviklingsmiljøerne i kommunens idrætsforeninger fortsat skal styrkes, og at antallet af elever, der benytter idrætsskoleordninger øges.
Vi vil tilskynde og hjælpe lokale initiativer med at etablere nye sportsgrene, således at det samlede udbud i kommunen bliver endnu mere alsidigt og fremmer sunde aktiviteter, som også udøves uden for det organiserede foreningsliv.
Unge
Vi arbejder for at skabe sammenhæng, fremdrift og synlighed om den samlede indsats for unge på tværs af Gentofte Kommune. Vi vil gennemføre ”En Ung Politik”, som består af fem pejlemærker, hvor alle unge trives og får den bedste start på uddannelse, arbejdsliv og et godt voksenliv:
- Unge skal gives modet til at definere sig selv, udvikle egen identitet og egne ambitioner
- Unge skal vejledes og inspireres til at træffe selvstændige valg om uddannelse og arbejdsliv og gøres bevidste om, at mål og drømme kan ændre sig undervejs
- Unge skal have mulighed for at være en del af rummelige fællesskaber, hvor den enkelte bliver set, hørt og respekteret
- Unge skal engageres i samarbejde baseret på tillid, ærlighed og tydelighed
- Unge skal have nem adgang til vejledning og støtte, hvis liver bliver svært
Målsætninger:
- Vi vil sikre at de 12-15 årige får uformelle mødesteder med plads til hygge og samvær og tilbud om kreative være- og værksteder for unge (svarende til modellen for Musikbunkeren.)
- Vi vil arbejde videre med at designe og facilitere nye metoder for involvering af unge og understøtte deres bevidste valg af uddannelse og arbejdsliv.
- Vi vil understøtte nytilkomne flygtninges trivsel og integration ved at tilbyde dem muligheder for at blive en del af et udviklende og meningsfuldt kultur- og fritidstilbud styrke unge flygtninges uddannelsesparathed.
Forvaltning
Borgerne skal føle sig trygge ved kommunens afgørelser. Jeg vil arbejde for at forvaltningen prioriterer en hurtig, sikker, troværdig og ansvarlig sagsbehandling, uanset om det handler om sårbare unge, plejekrævende ældre eller afklaring om teknik, bygge & miljøspørgsmål.
Finansiering
Det er en konservativ grundbetragtning, at den grundlæggende velfærd skal finansieres over skatten. Men det er også en konservativ målsætning at ingen skal betale mere end halvdelen i skat. At udmønte denne balance i praksis er en kommunalbestyrelses fornemmeste opgave.
Frihed
Ingen mennesker – skoleelever, institutionsledere eller kommunale medarbejdere arbejder bedst med kontrol som drivende faktor. Frihed under ansvar fører til fleksible løsninger, der bedre kan imødekomme den enkeltes behov.
Jeg vil gerne arbejde for at lægge mest mulig beslutningskompetence hos den enkelte leder i institutioner, på folkeskoler og i ældreplejen for derigennem at skabe lysten til at yde en ekstra indsats til glæde for borgerne – unge som ældre.